164 

po polsku


Kategoria:
Polski


Zakres:
Antyk i Biblia


Tytu³:
Bogowie Greccy


Dodano:
1999.12.06









Zeus (mitologia grecka), naczelne bóstwo greckiego panteonu, wywodz±ce siê od indoeuropejskiego bóstwa o imieniu Diausz Pitar ("ojciec Zeus"). Bóg wszelkich zjawisk atmosferycznych (piorun, deszcz, burza itp). Pierwotnie patron i opiekun rodziny, stoj±cy na stra¿y ogniska domowego i domu (Zeus Herkejos, Zeus Ktesios). Gwarant praw go¶ci i szukaj±cych azylu (Zeus Ksenios). Czczony przy o³tarzu domowym. Jako opiekun rodziny Zeus sta³ siê patronem królów, a z czasem pañstwa. Gwarantowa³ (u Hezjoda) wolno¶æ polityczn± i sprawiedliwo¶æ (porêczenie wszelakich umów tak miêdzy lud¼mi, jak i narodami).
Syn Kronosa i Rei, brat Posejdona, Hadesa, Hestii, Demeter i Hery, m±¿ Hery. Urodzony na Krecie (w innej wersji mitu - w Arkadii). Wychowany w tajemnicy przed ojcem, który po³yka³ swoje potomstwo, na górze Ida (lub Dikte) pod opiek± kozy Amaltei i kuretów. Gdy dorós³, pokona³ ojca i tytanów, a nastêpnie nas³anych przez Gajê gigantów i Tyfona. Podzieli³ siê z braæmi w³adz± nad ¶wiatem (sam zachowuj±c zwierzchnictwo nad nimi).
Siedzib± Zeusa by³a góra Olimp (bogowie olimpijscy). Wstêpowa³ w rozliczne zwi±zki z boginiami, nimfami, ziemiankami i posiada³ liczne potomstwo (m.in.: Atena, Apollo, Artemida, Hory, Mojry, Charyty, Muzy, Ares, Hebe, Dionizos, Herakles, Persefona, Afrodyta i Hefajstos). Ka¿de miasto greckie chlubi³o siê herosem, wywodz±cym siê od Zeusa (Herakles, Kastor i Polluks, Perseusz, Eak, Tantal, Amfion i Zetos, Minos, Radamantys, Sarpedon i inni).
Wizerunek Zeusa ukszta³towano na wzór potê¿nego króla i wodza z czasów mykeñskich (XV-XII w. p.n.e.), a obraz ten przekaza³ potomnym i utrwali³ w ¶wiadomo¶ci swymi poematami Homer. W czasach hellenistycznych wszystkie g³ówne niegreckie bóstwa identyfikowano z Zeusem. Stoicy identyfikowali Zeusa z ognistym pierwiastkiem wszech¶wiata (pneum±), a przez to uto¿samiany by³ z Logosem. W czasach hellenizmu jako Zeus Hellenios jednoczy³ wszelkie plemiona greckie.
Hera, w mitologii greckiej, bóstwo przedhelleñskie, jej imiê oznacza "pani". Jako bóstwo olimpijskie - córka Kronosa i Rei, siostra i ma³¿onka Zeusa (ich ¶wiête gody czczono uroczy¶cie na wiosnê) razem z mê¿em sprawowa³a w³adzê nad lud¼mi i niebem.
Czczona jako opiekunka ma³¿eñstwa i patronka po³o¿nic. Ze zwi±zku z Zeusem pochodz± dzieci: Ares, Hefajstos, Ejlejtyja i Hebe.
Gaja, w mitologii greckiej, Matka-Ziemia, która wy³oni³a siê z Chaosu, uosobienie p³odno¶ci i macierzyñstwa. Z Gaji wy³onili siê bogowie: Uranos (Niebo) i Pontos (Morze). Wraz z Pontosem Gaja sp³odzi³a bóstwa morskie, z Uranosem - plemiê tytanów, cyklopów i gigantów.
Pomog³a swojemu synowi Kronosowi zaw³adn±æ ¶wiatem, a Rei, swojej córce i ma³¿once Kronosa doradzi³a, jak uratowaæ Zeusa przed ojcem, który po¿era³ swoje dzieci. Kult Gaji - ¿ywicielki ca³ej natury by³ szeroko praktykowany w Grecji. W ofierze Gaji sk³adano czarn± owcê. O¶rodki kultu: Dodona, Ateny, Sparta.
Uranos (mitologia grecka), personifikacja nieba. Syn i ma³¿onek Gai. Ojciec bardzo licznego potomstwa (tytani, cyklopi i sturêcy), które str±ci³ do Tartaru. Na pro¶bê Gai okaleczony i pozbawiony w³adzy przez syna, Kronosa. Z krwi Uranosa, spad³ej na powierzchni morza, mia³a, wg jednej z wersji, powstaæ Afrodyta, zwana st±d Urani±.
Afrodyta, w mitologii greckiej bogini mi³o¶ci i piêkno¶ci, pocz±tkowo równie¿ p³odno¶ci. Bóstwo pochodzenia wschodniego. Wed³ug Homera córka Zeusa i Dione. Wed³ug Hezjoda - "zrodzona z fal morskich", zroszonych krwi± okaleczonego Uranosa.
¯ona Hefajstosa. Ze zwi±zku z Aresem - matka m.in. Erosa, z Hermesem - Hermafroditosa, z Anchizesem - Eneasza. Do jej atrybutów nale¿a³y m.in. mirt i go³±b. G³ówny o¶rodek kultu: Cypr (st±d zwana Kypryd±), wyspa Kytera, góra Eryks (na Sycylii), Korynt (na Peloponezie). W mitologii rzymskiej uto¿samiana z Wenus.

Kadmos, w mitologii greckiej, za³o¿yciel Teb, syn Agenora, króla Tyru, i Telefassy. Brat Fojniksa, Kiliksa i Europy. O¿eniony z Harmoni±. Po porwaniu Europy przez Zeusa wys³any przez ojca na poszukiwanie siostry dotar³ a¿ do Delf, gdzie wyrocznia nakaza³a mu za³o¿yæ Kadmejê (Teby). Kadmos wp³yn±³ na rozwój greckiej cywilizacji: 16-literowy alfabet fenicki. Dzieje Kadmosa dostarczy³y wielu w±tków tematycznych literaturze, sztukom plastycznym i muzyce.
Semele (mitologia grecka), królewna tebañska, córka Kadmosa i Harmonii. Za spraw± Zeusa zosta³a matk± Dionizosa. Namówiona przez Herê poprosi³a boga, aby ukaza³ siê jej w pe³nym blasku swej mocy i zginê³a od ¿aru jego piorunów. Dionizos wyprowadzi³ Semelê ze ¶wiata podziemnego i zaprowadzi³ na Olimp, gdzie pozosta³a jako nie¶miertelna bogini o imieniu Thyone.
Dionizos, w mitologii greckiej bóg wina i p³odnych si³ natury. Zwany w mitologii rzymskiej Bachusem. Syn Zeusa i Semele. Ku jego czci odbywane by³y burzliwe procesje, na których wystêpowa³y maski obrazuj±ce bóstwa ziemi i p³odno¶ci. Z procesji tych zrodzi³a siê: komedia, tragedia i dramat satyrowy. Dionizos nosi³ przydomek Dzagreus.
Asklepios, w mitologii greckiej bóg sztuki lekarskiej, syn Apollina, uczeñ centaura Chirona. Jego atrybuty to w±¿ (atrybut odradzaj±cych siê si³) oplataj±cy laskê podró¿n± oraz czara z lekarstwem (symbol do dzi¶ stosowany dla oznaczania aptek). G³ówne o¶rodki kultu Asklepiosa, którymi by³y ¶wiatynie spe³niaj±ce rolê zak³adów leczniczych to: Epidauros na Peloponezie, Knidos i Pergamon w Azji Mniejszej oraz Wyspa Kos.W mitologii rzymskiej Eskulap.

Nike, w mitologii greckiej, bogini zwyciêstwa. Symbol zwyciêstwa zes³anego przez Zeusa lub Atenê. Wyobra¿ano j± jako zrywaj±c± siê do lotu lub sp³ywaj±c± na skrzyd³ach kobietê. Towarzyszy³a Zeusowi lub Atenie. Postaæ Nike zdobi³a pomniki zwyciêskich bitew. By³a te¿ bogini± zwyciêstwa w sporcie. W Atenach jej imiê by³o epitetem Ateny. W Rzymie uto¿samiona z Wiktori±.

Ares, w mitologii greckiej bóg wojny. Syn Zeusa i Hery. Brutalny, wrogi ludziom i bogom. Jego symbolem w Grecji by³ miecz, a w Rzymie w³ócznia. Ze zwierz±t po¶wiêcono mu psa, sêpa i wilka.
Hestia, w mitologii greckiej, bogini ogniska domowego, czczona pierwotnie jako bóstwo bezpostaciowe. Od czasów Hezjoda uwa¿ano j± za pierworodn± córkê Kronosa i Rei, jedno z 12 g³ównych bóstw olimpijskich.
By³a pierwsza wzywana na ¶wiadka przysi±g i jej pierwszej sk³adano ofiary w prytanejonie, budynku rady miasta, gdzie pali³ siê ¶wiêty ogieñ, jej po¶wiêcony. Wspólne dla ca³ej Grecji ognisko Hestii p³onê³o w Delfach. W Rzymie odpowiednikiem Hestii by³a Westa.

Hefajstos, w mitologi greckiej, bóg ognia i kowali. Syn Zeusa i Hery, uto¿samiany z rzymskim Wulkanem. Ma³¿onek Afrodyty. Urodzi³ siê tak brzydki, ¿e Zeus str±ci³ go z Olimpu na wyspê Lemnos. Upadek z takiej wysoko¶ci spowodowa³, ¿e Hefajstos kula³. Hefajstosa wychowywa³y Tetyda i Eurynome.
Nauczy³ siê sztuki kowalskiej i z³otnictwa, które to umiejêtno¶ci przekazywa³ ludziom. Z powodu swojego kunsztu zosta³ ponownie zaproszony na Olimp. W swojej ku¼ni pracowa³ wraz z Cyklopami i sporz±dza³ pioruny dla Zeusa.
Jego kult rozwin±³ siê w okrêgach, gdzie by³y czynne wulkany (Lemnos, Sycylia - Etna). Najwa¿niejsze uroczysto¶ci po¶wiêcone Hefajstosa to ateñskie Chalkeje, ¶wiêto kowali obchodzone w pa¼dzierniku, oraz Lampadoforie, kiedy urz±dzano bieg z pochodniami.
Hefajstosa przedstawiano w sztuce jako brodatego mê¿czyznê w tunice rzemie¶lników z m³otem lub obcêgami w d³oniach.
Eros, w mitologii greckiej, bóg mi³o¶ci, identyfikowany z rzymskim Amorem i Kupidynem (Kupido). Wystêpuje dopiero u Hezjoda jako jedno z najstarszych bóstw, które - wraz z Ziemi± (Gaj±) - stanowi³o si³ê o¿ywiaj±c± pierwotne formy istnienia. Powstanie Gai i Erosu traktuje Hezjod jako równoczesne i równorzêdne z istnieniem Chaosu.
Pó¼niej przedstawiano go jako syna Aresa i Afrodyty. Wyobra¿ano go jako piêknego, m³odego ch³opca (niemal dziecko) o z³otych skrzyd³ach, z ³ukiem i strza³ami. Ku czci Erosa obchodzono co 4 lata w Tespiach ¶wiêta zwane Erotia.
Platon w Uczcie s³owami Sokratesa okre¶li³ Erosa jako "powszechne d±¿enie do wiecznego posiadania dobra", Arystofanes jako "d±¿enie do jedno¶ci i doskona³o¶ci", identyfikuj±c go z popêdem p³ciowym, jako "nie¶wiadome d±¿enie do nie¶miertelno¶ci".

Uranos (mitologia grecka), personifikacja nieba. Syn i ma³¿onek Gai. Ojciec bardzo licznego potomstwa (tytani, cyklopi i sturêcy), które str±ci³ do Tartaru. Na pro¶bê Gai okaleczony i pozbawiony w³adzy przez syna, Kronosa. Z krwi Uranosa, spad³ej na powierzchni morza, mia³a, wg jednej z wersji, powstaæ Afrodyta, zwana st±d Urani±.


Artemida, postaæ z mitologii greckiej, córka Zeusa i Latony (Leto), siostra Apollina. Bogini ³owów oraz stra¿niczka przyrody i zwierz±t. Czczono j± tak¿e jako boginiê ksiê¿yca i patronkê szczê¶liwych porodów, m³odzie¿y i ¿eglugi. Jej atrybutem by³ ³uk i strza³y. O¶rodek kultu - Efezz najs³awniejsz± jej ¶wi±tyni± - Artemizjonem. Najs³ynniejsze jej wyobra¿enia - pos±gi: Artemida z Gabii, Artemida z Wersalu, Artemida Efeska. W mitologii rzymskiej - uto¿samiana z Dian±.

Apollo, Apollon, w mitologii greckiej bóg ¶wiat³a s³onecznego, nag³ej ¶mierci i wró¿b, syn Zeusa i Latony (Leto), brat bli¼niak Artemidy.
Opiekun poezji, muzyki i nauki. Jego atrybutami by³y: ³uk i lira. Po¶wiêcono mu ³abêdzia i laur. Dla artystów stanowi³ idea³ mêskiej urody. Najbardziej znanym staro¿ytnym pos±giem Apolla jest Apollo z Tenei. W nowo¿ytnej historii z mitu Apolla korzysta³ miêdzy innymi W.A. Mozart.
Atena, Pallas Atena, Pallada, w mitologii greckiej bogini m±dro¶ci, sztuki, rêkodzie³a, nauki i wojny o s³uszn± sprawê. Córka Zeusa, z którego g³owy wyskoczy³a w pe³nej zbroi. Zwyciê¿aj±c w walce z Posejdonem o w³adzê nad Atenami (których by³a patronk±), da³a drzewo oliwne Ateñczykom (jego ga³±zka jest symbolem pokoju).
Uwa¿ano, ¿e wynalaz³a m.in.p³ug, wóz wojenny, tkactwo. Patronka sztuki i nauki. Jej atrybutami s±: sowa (st±d przydomek sowiooka), wrzeciono, kogut, tarcza, dzida, he³m. Najwiêkszym ¶wiêtem po¶wiêconym Atenie by³y Panatenaje.
Przez artystów by³a przedstawiana w pe³nej zbroi, w che³mie, z tarcz± i dzid±. Autorami najs³ynniejszych wyobra¿eñ Ateny s±: Fidiasz, Rubens i Rembrandt.





Autor: Wojtek P.








  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pajaa1981.pev.pl