Techniki specjalne
Techniki ³±cz±ce oba rodzaje tych narzêdzi s± bardzo efektywne - wielu edytorów graficznych trzyma je w tajemnicy.
Do tego rodzaju procedur potrzebny jest program typu Adobe Photoshop, który mo¿e jednocze¶nie buforowaæ ró¿ne stany obrabianego obrazu. Magicznym s³owem jest "Protocol Brush". Jest to rodzaj funkcji "cofnij" w formie narzêdzia malarskiego. Pozwala jednak na cofniêcie pêdzlem nie tylko jednego kroku, ale prawie dowolnego ich numeru.
Wydobywanie ostro¶ci
Przy u¿yciu tego narzêdzia mo¿na, na przyk³ad, najpierw rozmyæ ca³e zdjêcia, a potem przywróciæ ostro¶æ w konkretnych miejscach:
Orygina³: Zupe³nie normalne zdjêcie z dobr± ostro¶ci±
Krok 1: Ca³e zdjêcie zosta³o obrobione filtrem Gaussian Blur
Krok 2: Tzw. Protocol Brush pozwala na malowanie konkretnych miejsc na obrazie (w tym przypadku: usta, oczy, nos) do stanu wcze¶niejszego wyostrzania.
Cofniêta migawka
Mo¿liwe jest tak¿e odwrotne podej¶cie, chocia¿ zosta³o przys³oniête przez wprowadzenie funkcji Protocol w Adobe Photoshop. "Snapshot" zapisuje aktualny stan obróbki obrazu i pamiêci. Nastêpnie mo¿na ca³kowicie lub tylko czê¶ciowo cofn±æ przysz³e obróbki w ca³o¶ci zdjêcia lub w wybranych miejscach.
Jeszcze raz: Pocz±tkowe zdjêcie jest zupe³nie normalne pod wzglêdem ostro¶ci i bêdzie wykorzystane do zilustrowania procedury.
Najpierw, ca³e zdjêcie jest rozmazywane. Pó¼niej, wybiera siê opcjê "New Snapshot" z menu palety Protocol, ¿eby zapisaæ aktualny stan obrazu. Nastêpnie cofamy rozmazanie i obraz ponownie wygl±da tak, jak na pocz±tku.
Nastêpnie zaznaczamy symbol pêdzla przed wpisem Snapshot w palecie Actions poprzez klikniêcie na pusty prostok±t:
Teraz mo¿ecie malowaæ wstecz, do zamglonego obrazu przej¶ciowego (w tym przypadku: powierzchniê skóry)
Gdy ju¿ zapoznali¶cie siê z podstawami i fantastycznymi mo¿liwo¶ciami malarskimi narzêdzia Protocol Brush, znajdziecie niezliczone mo¿liwo¶ci jego zastosowania, nie tylko do wyostrzania i rozmywania.
Metoda oszczêdzania kolorów do podkre¶lenia samych odcieni.
Filtry wyostrzaj±ce wykorzystuj± 256 poziomów szaro¶ci obrazu, tzn. ró¿nic w jasno¶ci pikseli. Odcienie kolorów s± z natury bardziej delikatnymi warto¶ciami i ich ró¿nice s± mniej wyra¼ne dla ludzkiego oka. Nale¿y ten fakt wykorzystaæ przy wyostrzaniu. Je¶li wyostrzymy kolory, otrzymamy na zdjêciu kolorowe confetti. Takie miejsca pojawiaj± siê, je¶li fotografia posiada zak³ócenia - na przyk³ad, przy fotografiach nocnych lub du¿ych warto¶ciach ISO.
Dobrze by³oby edytowaæ tylko warto¶ci jasno¶ci obrazu i pozostawienie kolorów bez zmian. To nie problem - do tego celu przeznaczony jest tryb kolorów LAB. W tym przypadku informacja o obrazie dzielona jest na Channel L (jasno¶æ), Channel A (warto¶ci od zieleni co czerwieni) oraz Channel B (warto¶ci od b³êkitu do ¿ó³tego). W programie Photoshop, obraz przekszta³camy w ten tryb poleceniem "Image - Mode - Lab Color" menu.
LAB jest trybem specjalnym, w którym obraz jest rozk³adany na podstawie informacji o kolorach i jasno¶ci
Tutaj wybieramy tylko poziomy jasno¶ci. W zwi±zku z tym filtr wyostrzaj±cy nie stworzy ¿adnych nienaturalnych kolorów.
Tak jak na ilustracji, nale¿y zaznaczyæ tylko kana³ Lab Luminosity, który powinien byæ pod¶wietlony na niebiesko. Nastêpnie mo¿na zastosowaæ dowolny filtr wyostrzaj±cy, bez niebezpieczeñstwa zmiany kolorów.
To nie filtr wyostrzaj±cy, ale ...
Filtr High Pass jest atrakcyjn± alternatyw± do normalnego wyostrzania. Nie robi nic wiêcej oprócz podkre¶lenia krawêdzi motywu, wydobywaj±c go z otoczenia. Mo¿e byæ dok³adnie sterowany, co oznacza, ¿e fotografie, które nie zosta³y odpowiednio poprawione przez np. "Unsharp Masking", dostaj± drug± szansê.
Filtru tego nie stosuje siê do orygina³u, ale kopii tworzonej w palecie warstw. Polecenie "Filter - Other - High Pass" zabiera w zapomniane rejony Photoshopa. Obraz wydaje siê poszarza³y i nabiera dziwnej po¶wiaty, ale tak powinno byæ. Spróbujcie ustawiæ suwak na warto¶ci pomiêdzy 0.1 i 0.3. Wszystko, co pozosta³o z motywu, to cienka linia w miejscu, gdzie przej¶cia kolorów s± najbardziej widoczne. Inne szczegó³y znikaj±.
Przy tej warto¶ci nie otrzymamy odpowiednich rezultatów. Ta metoda zaczyna przynosiæ efekty przy warto¶ci 1.0. S± one wyra¼niejsze przy warto¶ciach 10 i wiêkszych. Nawet wtedy nie otrzymamy dobrego rezultatu. Nale¿y jeszcze zaznaczyæ atrybut "Overlay" na zmodyfikowanej warstwie i wtedy bêdziemy mogli zobaczyæ wzmocniony kontrast.
Do dok³adnej regulacji ostro¶ci posiadamy jeszcze dwa narzêdzia. Jednym jest przezroczysto¶æ obrobionej warstwy. Mo¿na tak¿e eksperymentowaæ z innymi atrybutami warstw:: Soft Light i Hard Light. Jak mo¿na oczekiwaæ, pierwszy z nich zmniejsza efekt, ale drugi zwiêksza.
Najpierw nale¿y skopiowaæ zdjêcie na warstwê znajduj±c± siê nad orygina³em.
Nawet je¶li intensywno¶æ efektu wyostrzania jest trudna do os±dzenia, nie trzeba oszczêdzaæ w tym punkcie - czas na dostrajanie przyjdzie pó¼niej.
Nie widaæ efektów, dopóki nie zmienimy atrybutu warstwy.
Intensywno¶æ efektu zmieniamy suwakiem Opacity.
Ta metoda nie tylko separuje kolory, ale posiada jeszcze jedn± zaletê. Mo¿na dowolnie zwiêkszaæ lub zmniejszaæ intensywno¶æ efektu. Nie potrzeba orygina³u i nieskoñczonej liczby kopii - po prostu pracujemy na kopii umieszczonej na innej warstwie.
Je¶li chcecie poznaæ inne sztuczki tego typu, odwied¼cie stronê www.dimage.org/NewFiles/J.%20Winberg%20Sharpening%20PresentationText.pdf.
poprzednia
g³ówna
nastêpna