47 

po polsku


Kategoria:
Polski


Zakres:
M³oda Polska


Tytu³:
Ró¿ne wymiary bezdomno¶ci w powie¶ci S. ¯eromskiego "Ludzie bezdomni"


Dodano:
1999.08.17









"Ludzie bezdomni" - tak brzmi tytu³ jednej z najbardziej znanych powie¶ci Stefana ¯eromskiego. Ma on, jak tytu³y wielu powie¶ci tego pisarza, dwa znaczenia - dos³owne i przeno¶ne.

Dos³owne znaczenie tego tytu³u jest ca³kiem zrozumia³e. Cz³owiek bezdomny to taki który nie ma dachu nad g³ow±. Tacy ludzie zostali przedstawieni w powie¶ci. Wystarczy przypomnieæ sobie opis Pary¿a w "S³ówku o sprawie higieny" zaprezentowanym przez Judyma w domu doktora Czernisa. Proletariat warszawski wegetuj±cy w nêdzy te¿ w³a¶ciwie nie ma dachu nad g³ow±. Tytu³ powie¶ci ¯eromskiego mo¿na zatem odczytywaæ dos³ownie. Jednak¿e gdyby¶my tylko w taki sposób go interpretowali to by³oby to zbytnim uproszczeniem, zbytnim sp³yceniem dzie³a.

Ludzi bezdomnych w sensie metafizycznym jest w powie¶ci wielu. W³a¶ciwie ka¿da z nich symbolizuje szersz± grupê ludzi, czasem warstwê spo³eczn±.

Najwa¿niejszym z nich jest bez w±tpienia g³ówny bohater Tomasz Judym. Doktor jest w powie¶ci jedn± z bardzo niewielu postaci które s± bezdomne z wyboru. Walcz±cy o nowy porz±dek spo³eczny doktor jest zdania ¿e aby skutecznie to robiæ trzeba ¿yæ w samotno¶ci. Boi siê ¿e je¶li za³o¿y rodzinê, to wkrótce zapomni o idea³ach i zmieni siê w zwyk³ego dorobkiewicza. Dlatego ¶wiadomie wybiera bezdomno¶æ, która w jego przypadku oznacza brak rodzinnego domu i odrzucenie ukochanej osoby. Doktor Judym pragnie w ten sposób sp³aciæ d³ug wzglêdem warstwy spo³ecznej z której pochodzi³. ¯eromski na jego przyk³adzie pokazuje ¿e bezdomny jest ka¿dy cz³owiek walcz±cy ze starymi zasadami, walcz±cy o nowy porz±dek spo³eczny.

Nastêpn± bezdomn± osob± jest brat doktora, Wiktor, jednak¿e przyczyna jego bezdomno¶ci jest zgo³a inna od przyczyny bezdomno¶ci Judyma. Jest ni± bieda. Wiktor jest zmuszony opu¶ciæ Warszawê i udaæ siê do Szwajcarii w poszukiwaniu pracy i lepszego bytu. Nastêpnie wraz z ¿on± i dzieæmi pragnie pojechaæ dalej, do Stanów Zjednoczonych. Jego bezdomno¶æ ma wiêc pod³o¿e ekonomiczne. Symbolizuje wszystkich emigrantów opuszczaj±cych ojczyst± ziemiê "za chlebem".

Joasia, ukochana doktora Judyma jest równie¿ osob± bezdomn±. Traci rodziców i maj±tek bardzo wcze¶nie. Nastêpnie opuszcza wujostwo, u których mieszka³a, gdy¿ nie mo¿e zaakceptowaæ ich sposobu ¿ycia. Nie umie znale¼æ sobie miejsca na ¶wiecie. Po paru latach wraca do rodzinnych stron ale odkrywa ¿e nie jest z nimi zupe³nie zwi±zana. Kiedy decyduje siê spêdziæ resztê ¿ycia u boku doktora Judyma, ten odtr±ca j± w imiê wy¿szych idea³ów, skazuj±c na dalsz± tu³aczkê i bezdomno¶æ.

Sytuacja jej brata, Wac³awa, równie¿ nie jest do pozazdroszczenia. Zosta³ on zes³any na Syberiê, zosta³ odsuniêty od swego domu jakim by³a jego ojczyzny - Polska. Na Syberii umiera. Wac³aw symbolizuje ca³y naród polski pozostaj±cy pod panowaniem zaborców, pozbawiony, przynajmniej na papierze, swojej ojczyzny.

Do ludzi bezdomnych zaliczyæ równie¿ mo¿na Korzeckiego, in¿yniera, przyjaciela Judyma z którym niegdy¶ podró¿owa³ po Szwajcarii. Postaæ ta jest bezdomna duchowo, prze¿ywa kryzys psychiczny, polegaj±cy na braku wiary w ¿ycie i braku celu w ¿yciu.

Jak widzimy tytu³ powie¶ci Stefana ¯eromskiego mo¿emy interpretowaæ dwojako - dos³ownie i metafizycznie. Dziêki temu jest ona bardziej refleksyjna i interesuj±ca.



Autor: Nieznany








  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pajaa1981.pev.pl